مدتی پیش یکی از دوستان پرسشی درباره اپلیکیشن های پیام رسان و منبع درآمدشان مطرح کرد و اینکه اگر رایگان هستند، چگونه می توانند آنقدر درآمد داشته باشند که چند میلیارد دلار ارزش گزاری شوند؟ پاسخ در تبلیغات و فروش محصولات جانبی است. به تازگی مطلبی در نشریه وال استریت ژورنال و به قلم موسسه تحقیقاتی Activate منتشر شده که نشان می دهد اپلیکیشن های پیام رسان درآمد خیلی خوبی دارند و جالبتر اینکه گونه آسیایی آنها به ازای هر کاربر دلار پارو می کند، در حالی که رقبای آمریکایی سنت ها را بالا و پایین می کنند!
به گزارش Activate، اپلیکیشن های آسیایی چون WeChat، KakaoTalk و Line روزگار خوشی را می گذرانند. WeChat سالیانه به ازای هر کاربر 7 دلار در می آورد و دو اپلیکیشن دیگر به ترتیب 4.24 و 3.16 دلار درآمد دارند. در طرف مقابل اپلیکیشن های آمریکایی WhatsApp و Viber به رقم (به ترتیب) 6 و 1 سنت برای هر کاربر بسنده کرده اند. البته WhatsApp یک حق 99 سنتی سالیانه هم برای عضویت در شبکه خود از کاربران دریافت می کند. WhatsApp بالغ بر 900 میلیون کاربر فعال در ماه دارد، در حالی که کاربران فعال WeChat و Line به ترتیب به 600 و 200 میلیون در ماه می رسند. اپلیکیشن های آسیای رایگان هستند، اما درون خود استیکرها، بازی و اپلیکیشن های جانبی را به فروش می رسانند.